”Ce cărți de PR să citesc?”
November 24, 2015
Arată tot

Până unde umanizăm?

E de la sine înțeles că PR-ul înseamnă, înainte de toate, umanizarea companiei. Adică, o muncă perpetuă de a te face plăcut de către toți cei cărora te adresezi, direct sau indirect. Și sunt cazuri când brandul este reprezentat de oameni simpatici și populari, care îți fac munca de o mie de ori mai ușoară, dar sunt și cazuri când în scenă apar personaje care nu au nimic de-a face cu ideea de a empatiza și socializa cu oamenii din jur.

Bineînțeles, de preferat de lucrat este prima situație, când, vorba aia, ai un ”aluat” pe care poți să îl modelezi cum trebuie. Și, totuși… există ”prea personal” sau ”prea uman”? Uneori aș tinde să cred că da, deși ar trebui să facem o distincție clară între ”a fi uman” și ”a fi comercial”, spre kitschos. Și avem aici exemple destule, atât ca brand de persoane, cât și ca brand de companie. Și aș îndrăzni să spun că uneori am putea bifa aici chiar și brandul de țară.

Dar să rămânem la ce ne doare aici, adică la brandul unei companii și la intenția ei de a deveni mai umană în fața publicului. Și să luăm de exemplu comunicarea unei astfel de companii în social media, cu precădere Facebook, că acolo sunt majoritatea problemelor mai grave. Îmi place să cred că acele companii care nu înțeleg și nu știu cu ce se mănâncă Twitter, LinkedIn sau alte rețele asemănătoare nu îndrăznesc să se aventureze pe apele lor, care li se par tulburi.

Și, uite așa, în anul de grație 2015 spre 2016, avem în continuare companii prezente în social media care fac aceste greșeli de ”umanizare”:

1. Profil în loc de pagină. Ooh, și câte firme sunt în această postură! Fie din lipsă de informații, fie din dorința de a ajunge la cât mai mulți utilizatori de Facebook fără investiții, aceste companii își fac mai mult rău decât cred. Dar, așa cum spunea cineva la un moment dat, ”or avea și ele targetul lor, undeva acolo jos”;

2. Persoana l singular. Chiar dacă au o pagină de Facebook și reprezintă o companie cu mai mulți angajați, folosesc în comunicarea online persoana l singular. De genul ”Eu mă delectez cu o cafea bună. Voi?”. ”Eu”, adică persoana care postează pe Facebook? Dar, stai, parcă dădusem Like unui brand, nu unei persoane pe care nu o cunosc;

3. Emoticonuri. Personal, nu sunt de acord cu folosirea emoticonurilor în comunicarea unei companii, oricât de prietenoasă ar fi ea și indiferent de profilul pe care îl are. Pentru că nu cred că un emoticon te ajută să comunici starea pe care vrei să o transmiți, când tu ar trebui să faci asta printr-un text simplu și potrivit situației. De fiecare dată când văd un brand care ”râde de se prăpădește” într-o postare pe pagina oficială de Facebook simt cum trebuie să îl opresc și să îl aduc la realitate.

Ați mai observat și alte astfel de încercări de umanizare a brandurilor pe Facebook? Vreau să le aud pe toate!

Foto: cradleoftech.com

Andreea Ignat
Andreea Ignat

Sunt o femeie fericită, care își trăiește viața din plin, cu zâmbetul pe buze. Sunt mamă, blogger, trainer și om de comunicare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *